Pierwsza katedra została przypuszczalnie wzniesiona przez Bolesława
Chrobrego po założeniu biskupstwa w Krakowie w 1000r.
Spłonęla prawdopodobnie
podczas najazdu Brzetysława. Budowę drugiej rozpoczął
Bolesław Śmiały, ale zasadniczo katedrę budowano za rządów Władysława Hermana.
W XII wieku sprowadzono tu relikwie św. Floriana, a w XIII pośrodku kościoła
złożono na ołtarzu relikwie św. Stanisława. Około 1305 najprawdopodobniej tę
katedrę zniszczył pożar.
Budowę trzeciej katedry rozpoczął w 1320
Władysław Łokietek, a dokończył ją Kazimierz Wielki.
Konfesja zaprojektowana
przez J.Trevano ma kształt kopułowego baldachimu z
czarnego i różowego marmuru. Znajdujący się pod baldachimem relikwiarz św.
Stanisława został wykonany ze srebra w warsztacie Piotra van
der Rennen. Na bokach srebrnej trumny podtrzymywanej przez
czterech aniołów widzimy sceny ukazujące życie, męczeńską śmierć i pośmiertne
cuda św. Stanisława.
Ołtarz główny został wykonany w XVII wieku z drewna, a następnie obity
złotą blachą. Znajduje się tu obraz przedstawiający Chrystusa konającego na
krzyżu, a na szczycie ołtarz zwieńczony jest figurką Chrystusa Zmartwychwstałego.
Ołtarz uczy wiernych, jaka jest droga do nieba. Każdy szczegół ma swoje
znaczenie. Bez oświetlenia elektrycznego, przy setkach świec, które tu palono w
XVII wieku otrzymywano efekt świetlny migotania. To migotliwe światło ślizgało
się po wyzłoconych kolumnach, pokazując drogę do nieba. Na górze czeka na
wiernych Chrystus Salwator, czyli zwycięzca. Ale żeby tam dojść, trzeba przejść
przez krzyż życia ziemskiego, stąd obraz w ołtarzu to Chrystus Ukrzyżowany.
CZARNY KRUCYFIKS
Czarny Krucyfiks, zwany jest Cudownym Krucyfiksem Jadwigi. Umieszczony
jest pośrodku barokowego ołtarza zaprojektowanego przez Franciszka Placidi. Rzeźba Chrystusa pochodzi z XIV wieku. Zawieszone
jest tu strzemię Kara Mustafy. Pod Krucyfiksem znajduje się trumienka z
relikwiami świętej królowej Jadwigi
KRYPTA WIESZCZÓW
Została urządzona z okazji sprowadzenia do Krakowa zwłok A. Mickiewicza
w 1890 roku. Prof. Odrzywolski zaprojektował
grobowiec dla Adama Mickiewicza z białego marmuru z główkami aniołów i z łuską
karpia, która naśladuje łuskę na kaplicy zygmuntowskiej. W 1927 przywieziono
prochy Juliusza Słowackiego. Prof. Szyszko-Bohusz
zaprojektował współczesny grobowiec z czarnego marmuru ze srebrną tarczą z
napisem Juliusz Słowacki, z krzyżem na górze.
Pomnik z brązu upamiętnia tu poetę
Cypriana Kamila Norwida. Jego prochów nie przywieziono z Paryża, ponieważ zmarł
on w skrajnej nędzy i został pochowany we wspólnej mogile.
POMNIKI NAGROBNE KRÓLÓW POLSKICH
WŁADYSŁAW JAGIEŁŁO-
Nagrobek ma kształt tumby z czerwonego marmuru
nakrytej baldachimem z piaskowca. Na
cokole tumby znajdują się figurki psów i sokołów,
których znaczenie symboliczne nie zostało przekonująco wyjaśnione. Dwa lwy pod
głową oznaczają potęgę władcy, a smok pod stopami jest symbolem pokonanego zła.
Dwa lwy, gryf, smok pod nogami mogą stanowić nawiązanie do psalmu : ,,po lwach
stąpać będę”.
Mówi
się, że władca kazał sobie nagrobek przygotować za życia i ustawić przy ołtarzu
św. Krzysztofa, który ufundowała królowa Jadwiga. Podobno do końca życia nie
zdjął obrączki ślubnej. Artysta widział króla, stąd rzeźba przedstawiająca
zmarłego jest jednym z niewielu wiarygodnych portretów, jakie dotrwały do
naszych czasów. Inne portrety królów są wykonywane na podstawie maski
pośmiertnej.
WŁADYSŁAW WARNEŃCZYK-
Nagrobek jest pusty, gdyż
władca w wieku dwudziestu lat poległ w bitwie, a jego ciało nie zostało
odnalezione.
WŁADYSŁAW
ŁOKIETEK-
Sarkofag został ufundowany przez syna Wł.
Łokietka-Kazimierza Wielkiego. Widzimy skrzynię, na której przedstawiono
uczestników pogrzebu królewskiego. Na skrzyni spoczywa postać władcy w stroju
koronacyjnym. Nie wiemy, czy twarz jest autentyczna.
KAPLICA
ŚWIĘTOKRZYSKA
KAPLICA
ZYGMUNTOWSKA
Kaplica prezentuje wysoką klasę artystyczną.
Z inicjatywy króla Zygmunta I została przebudowana z kaplicy gotyckiej
ufundowanej przez Kazimierza Wielkiego. Bezpośrednim bodźcem do przebudowy kaplicy
była śmierć pierwszej żony Zygmunta I – Barbary Zapolyi
w 1515 roku. Król chciał dla niej wznieść mauzoleum. Zatrudnił architekta Bartolomea Berrecciego, który już
w 1517 roku przedstawił projekt tej kaplicy. Pracami budowlanymi kierował Berrecci, ale pod jego kierownictwem pracowało wielu
włoskich artystów np. Jan Maria Padovano, Jan Cini ze Sieny, Filip i Antonio Piecole. Kaplica powstała
w latach 1519-30 Dla kontrastu dobrano materiał: piaskowiec, kamień szary i
marmur. Z marmuru są wykonane ozdoby: rzeźby, medaliony oraz nagrobki
upamiętniające ostatnich królów z rodu Jagiellonów.
Jest
to kaplica przygotowana jako kaplica grobowa. Ale gdyby dobrze oświetlić
dekorację, trzeba byłoby szukać znaków bezpośrednio związanych ze śmiercią. Nie
ma atrybutów śmierci. Renesans uważa sen i śmierć za stany duszy. W czasie
śmierci dusza opuszcza ciało. Postacie wyrzeźbione na epitafiach właściwie
śpią. Ściany są tak zapełnione dekoracją, że dają wrażenie lekkości, wyważenia
poszczególnych elementów. Oczy obserwatora nie nużą się powtórzeniami.
KAPLICA MARIACKA
Przechowuje się tu Najświętszy Sakrament,
o czym informują trzy lampy cały czas zapalone.
KAPLICA OLBRACHTA
Gdy najukochańszy syn Elżbiety Rakuskiej- Jan Olbracht zmarł na apopleksję w Toruniu, królowa kazała
przedzielić kaplicę biskupa Grota i ufundowała synowi nagrobek będący dziełem łączącym cechy renesansowe z
elementami gotyckimi. Tumba z marmuru z płaskorzeźbą
to dzieło jeszcze gotyckie. Podejrzewa się, że wykonał je syn Stwosza –
Stanisław albo Jorg Huber z
Passawy. Natomiast Franciszek Florentczyk
jest autorem renesansowego łuku triumfalnego zastępującego baldachim.
.