Galeria Sztuki Polskiej XIX w Sukiennicach

 

 

 

3 grudnia 2004 r. nasza grupa była w oddziale Muzeum Narodowego w Sukiennicach. Oglądaliśmy wystawę malarstwa XIX wieku i szukaliśmy motywów ognia, wody, ziemi i powietrza.

     

                                                             

 

              

 

OGIEŃ

 

Henryk Siemiradzki ,,Pochodnie Nerona”

 

 

 

 

 

 

 

Obraz ten był już legendą, zanim został ukończony. Malarz przedstawił  rzymskich patrycjuszy, tancerki, gladiatorów zgromadzonych wokół cesarza Nerona i przyglądających się obojętnie męczeństwu chrześcijan przywiązanych do ukwieconych słupów. Jest to scena historyczna. Chrześcijanie posądzeni przez Nerona o podpalenie Rzymu zostali skazania na spalenie żywcem. Siemiradzki korzystał ze źródeł historycznych-opowiadań Swetoniusza i kronik Tacyta, ale w swym dziele odstąpił od wierności przekazowi. W jego wizji egzekucja odbywa się w ciągu dnia, a nie wieczorem. Tłum widzów znajduje się przed pałacem Nerona zamiast w parku cesarza. Pozwala to artyście skupić uwagę na przepychu dworu cesarskiego i podkreśla upadek moralny świata pogańskiego Rzymu.

                                                     

                                                             

                                                                     

 

 

 

 

 

WODA

 

Aleksander Gierymski ,,Wieczór nad Sekwaną”

             

 

 

Rzeka poruszona śrubą holownika zdaje się mienić różnymi kolorami. Pejzaż oświetlony sztucznym światłem miasta i zanikającym naturalnym światłem dziennym jest przykładem impresjonizmu.

 

WODA I ZIEMIA

Podkowiński  ,,Pole łubinu”

 

 

 

Artysta przedstawia rosnący nad brzegiem stawu łubin. Pejzaż ten  namalował on w czasie jednej z wypraw wakacyjnych w Mokrej Wsi. Krajobraz dzięki zastosowanej tonacji kolorystycznej zielono-żółto-niebieskiej zdaje się być rozświetlony słońcem.

 

                                                 

 

 

 

ZIEMIA

 

Leon Wyczółkowski  ,,Orka na Ukrainie”, ,,Kopanie ziemniaków”

 

                                                                                                                                         

            

                 

  

Są to sceny rodzajowe pokazujące pracę ludzką. Chłopi pochyleni przy kopaniu buraków czy fornale prowadzący pługi ciągnięte przez pary wołów podkreślają związek człowieka z naturą.

 

POWIETRZE

                           

Józef Chełmoński,,Odlot żurawi”

 

                                   

Klucz skrzydlaty unosi się w powietrzu, a jedynie jeden ptak pozostaje. Jest kaleką, sierotą. Nadchodzący świt nieznacznie oświetla niebo skontrastowane z ciemną ziemią, a z mroku wyłania się  jakiś niemal fantastyczny krajobraz.

 

 

 

W wielu innych obrazach dostrzegliśmy obecność czterech żywiołów. Przenikają się one wzajemnie tworząc nasz świat.