Salwator

 

Kościół Św. Małgorzaty

 

   Wedle tradycji na miejscu obecnego kościoła znajdowała się kontyna, czyli ołtarz ofiarny lub posąg słowiańskiego boga wiatru Pośwista. Gdy do Krakowa przybyli pierwsi misjonarze chrześcijańscy z Moraw, kontyne przemianowano na świątynię. Kościółek ma formę ośmioboku nakrytego kopułą. Pokryty jest gontem. Na cmentarzu wokół kościoła grzebano zmarłych w czasie zarazy.

 

Kościół SS.Norbertanek

 

    Kościół ufundował możnowładca Jaksa Gryfita. Sprowadził on z Czech zakonników reguły św. Norberta. Siostry Norbertanki były nazywane Pannami Zwierzynieckimi. Szczególnie zasłynęła spośród nich ksieni Dorota Kątska, która rządziła klasztorem pięćdziesiąt lat. To ona doprowadziła do barokizacji kościoła.

   Natomiast obecny wystrój wnętrza świątyni pochodzi z końca XVIII w. Prezbiterium uzyskało wtedy unikalny w Krakowie klasycystyczny wystrój. W ołtarzu głównym widzimy obraz św. Jana Chrzciciela namalowany przez W.Łuszczkiewicza.

   W nawie głównej jeden z ołtarzy poświęcony jest bł. Bronisławie, które wiodła pustelnicze życie. Relikwie Bronisławy znajdują się w złoconej trumience. 

   Z dziedzińca klasztornego co roku wyrusza pochód Lajkonika. Jest to jeden z najpiękniejszych obrzędów krakowskich. Wedle tradycji pochód ten wiąże się z najazdem tatarskim. Miejscowy flisak pokonał wodza Tatarów i przebrawszy się w jego strój wkroczył do miasta, w którym odbywała się procesja Bożego Ciała.

    Z kościołem związana jest też legenda o dzwonie topielców. Dzwon ten wisiał na kościelnej dzwonnicy. Wydawał on żałobny ton ze względu na pękniecie. Ponoć ludwisarz wielokrotnie odlewał dzwon, a za każdym razem pojawiała się na nim rysa. Z rozpaczy ludwisarz rzucił się w nurt Wisły płynącej obok klasztoru. Inna legenda głosi, iż Tatarzy po zdobyciu klasztoru wrzucili dzwon kościelny do Wisły, a w każdą noc świętojańską dzwon wynurza się i ponurym tonem wzywa pomocy.

 

Kościół Najświętszego Salwatora

 

   Powstanie kościoła okryte jest tajemnicą. Wedle tradycji początki kościoła sięgają czasów Mieszka I. Ozdobą kościoła jest obraz przedstawiający Chrystusa z grajkiem-namalowany przez Kaspra Kurcza. Z obrazem tym wiąże się legenda. Ubogi skrzypek modląc się przed krucyfiksem ujrzał spadający ze stóp Chrystusa drogocenny trzewik. Posądzono niewinnego grajka o nieuczciwość i odebrano młodzieńcowi otrzymany w tak cudowny sposób trzewik. Oddano trzewik Chrystusowi, ale ponownie, gdy grajek rozpoczął grac, trzewik spadł ze stopy Chrystusa. Obraz ma przypominać, że w tym miejscu znajdował się cudowny krucyfiks.

   Obecnie na uwagę zasługuje wnętrze kościoła ze względu na przywracany tu romański charakter świątyni.

 

Kopiec Kościuszki

 

    Przy wejściu na kopiec Kościuszki znajduje się kaplica bł.Bronisławy. Kopiec jest świadectwem kultu Kościuszki. Decyzja o sypaniu kopca została podjęta przez senat Wolnego Miasta Krakowa w 1820 roku. Sypanie kopca trwało trzy lata. Przywieziono ziemię z pól bitewnych spod Racławic, Maciejowic i Szczekocin. Austryjacy włączyli kopiec w system fortyfikacji. Po II wojnie św. część zabudowań fortu zburzono.



Galeria zdjęć