Dyrektorzy XIII Liceum Ogólnokształcącego

Jerzy Niedenthal
Jerzy Niedenthal2022 - obecnie
Iwona Cieślak-Prochownik
Iwona Cieślak-Prochownik2007-2022

Rok szkolny 2007/2008 powitaliśmy w towarzystwie nowego zespoły kierującego XIII LO w Krakowie. Nowa dyrekcja, kontynuując pracę poprzedniej, rozwijała działania dydaktyczne.

W październiku 2007 roku młodzież pod opieką nauczycieli: Małgorzaty Kuleszy, Marii Adamskiej, Marty Firek i Barbary Bierówki gościła w Warszawie na spotkaniu poświęconym Polakom, którzy ratowali Żydów w czasie Holocaustu. W uroczystości zorganizowanej przez Kancelarię Prezydenta RP brała też udział młodzież z całej Polski, przedstawiciele Instytutu Yad Vashem w Izraelu, dyplomacji, władz samorządowych i innych instytucji zajmujących się dialogiem polsko-żydowskim.

Społeczność szkolna gościła jak co roku emerytowanych nauczycieli. Pretekstem do tych corocznych spotkań stał się Dzień Komisji Edukacji Narodowej. Tradycyjne w listopadzie swoje ślubowanie składali uczniowie klas pierwszych.

Szkoła pamiętała też o seniorach z naszej dzielnicy. Po raz kolejny, 16 października współpracując z Młodzieżowym Domem Kultury, gościliśmy przedstawicieli starszego pokolenia. Wielopokoleniowemu spotkaniu towarzyszył koncert młodzieży.

W tym roku szkolnym odbywały się też konkursy szkolne poświęcone pamięci Stanisława Wyspiańskiego, żołnierzom z Westerplatte, tradycyjna wigilia szkolna, pożegnanie maturzystów czy „Konkurs na Absolwenta Roku”.

W styczniu 2008 roku gościliśmy grupę uczniów i nauczycieli z włoskiego regionu Umbria. Spotkanie odbyło się w ramach projektu „Auschwitz – Młodzi, Pamięć, Miejsca”. Projekt odbył się dzięki zaangażowaniu naszych nauczycieli: Edyty Nawrot, Joanny Młyńskiej, s. Haliny Mol, Iwony Rychlickiej i Andrzeja Drużkawieckiego.

W maju 2008 roku przedstawiciele młodzieży i grona nauczycielskiego wzięli udział w XXV Sympozjum Klubu Szkół Westerplatte w Odrzywole.

Rok szkolny 2008/2009 rozpoczęliśmy plenerowym spotkaniem grona w Dworze w Mogilanach. Jak każdego roku odbywały się cykliczne spotkania, konkursy szkolne i pozaszkolne oraz uroczystości. Przedstawiciele naszej szkoły brali udział w uroczystościach patriotycznych. We wrześniu uczestniczyli w spotkaniu z kombatantami AK.

Nowością był zorganizowany 17 III marca 2009 roku Dzień Europejski. Nauczyciele i młodzież poznawali obyczaje i atrakcje krajów naszego kontynentu.

Po raz pierwszy w kwietniu rozstrzygnięto nowy konkurs dla „Zdobywcy Złotego Pióra” wśród absolwentów naszej szkoły.

W roku szkolnym 2009/10 nasza szkoła kontynuowała działania na rzecz kształtowania postaw patriotycznych i poszerzania wiedzy i umiejętności poprzez udział w różnych konkursach przedmiotowych, uroczystościach, wycieczkach oraz zawodach sportowych. Uczniowie i nauczyciele brali udział w wymianach oraz projektach międzynarodowych, byliśmy także gospodarzami dla gości z zagranicy.

Rok 2009 przyniósł XIII LO wyjątkowe wyróżnienie. Zostaliśmy jednym z laureatów plebiscytu 7 cudów Krakowa.

Kontynuowaliśmy pracę w projektach międzynarodowych. W grudniu tego roku odbyło się międzynarodowe spotkanie szkół partnerskich w ramach projektu „Różnorodność w Europie – wspólny głos na rzecz zrównoważonego rozwoju”. Naszą szkołę reprezentowali nauczyciele: Małgorzata Kulesza, Magdalena Liwora i Maria Madej.

16 lutego 2010 roku nasza szkoła gościła metropolitę krakowskiego, Stanisława Dziwisza.

17 marca 2010 roku w Teatrze Słowackiego w Krakowie, w ramach Przeglądu Małych Form Teatralnych, zespół uczniów naszej szkoły pod opieką Agnieszki Hliwy odebrał wyróżnienie za sztukę pt. „Noc” na motywach dramatu Andrzeja Stasiuka.

Początek roku szkolnego 2010/11 powitało nasze tradycyjne Sympozjum Szkół Westerplatte oraz wizyta uczniów z Gymnasium zu St. Kaharinen z Oppenheim (Niemcy). A nauczyciele wychowania fizycznego wraz z uczniami „szlifowali” swoje umiejętności na obozie sportowym w Slanicy (Słowacja).

Wśród nowości w naszej szkole wyróżnia się współpraca międzynarodowa. Realizując projekty ze szkołami partnerskimi przedstawiciele naszego grona pedagogicznego gościli w Ajdovścinie (Słowenia), Kristiansund (Norwegia) czy Atenach (Grecja).

W październiku 2010 roku po raz pierwszy został zorganizowany w naszej szkole Festiwal Piosenki Włoskiej.

W listopadzie tradycyjnie gościliśmy studentów zagranicznych w ramach projektu realizowanego przez AIESEC.

Początek roku szkolnego 2011/12 był szczególnie uroczysty. Delegacja XIII LO brała udział w spotkaniu Klubu Szkół Westerplatte. Wydarzenie to miało dla nas szczególną rangę, gdyż było połączone z 50.leciem jubileuszu współpracy ze Szkołą Morską w Gdańsku. Dodatkowo we wrześniu w ramach współpracy międzynarodowej odbyła się polsko-norweska konferencja. A w październiku kolejne międzynarodowe spotkanie szkół partnerskich.

W marcu 2012 reprezentacja uczniów i nauczycieli gościła na międzynarodowym spotkaniu w Agüimes (Hiszpania), a w maju w Karaman (Turcja). Dodatkowym ważnym elementem życia naszej szkoły były tradycyjne uroczystości, spotkania, wolontariat szkolny, konkursy, zawody sportowe, wycieczki, dni otwarte, wymiany międzynarodowe i wizyty gości.

W następnych latach szkolnych kontynuowaliśmy współpracę międzynarodową z placówkami partnerskimi za granicą, przyjmowaliśmy zagranicznych gości. Wyrazem tego było uzyskanie wyróżnienia w konkursie EDUinspiracje. Uroczysta gala z przedstawicielami naszej szkoły odbyła się w Warszawie 17 października 2012 r. Sukces ten szkoła powtórzyła w listopadzie 2015 roku.

Sukcesy odnosiło też szkolne koło teatralne pod kierownictwem pani Agnieszki Hliwy. W kwietniu 2015 roku w Centrum Sztuki Współczesnej Solvay odbyło się premierowe przedstawienie „Do mitu i z powrotem”. Sztuka powstała we współpracy z norweską młodzieżą.

Również na polu dziennikarskim XIII LO rozwijała pasje uczniów. Gazetka szkolna – „W13” pod kierownictwem pani Barbary Bierówki w 2016 roku uzyskała trzecią nagrodę w XXXVI Festiwalu Artystycznym Młodzieży w Krakowie. A rok wcześniej podczas XXXV edycji tego konkursu uczniowie naszej szkoły uzyskali szereg nagród i wyróżnień.

Również na polu sportowym XIII LO rozwijało pasje uczniów poprzez udział w zawodach na etapach lokalnym i regionalnym.

O aktywności samorządu szkolnego świadczy też Brązowe Berło Kraka w Samorządowej Lidze Mistrzów Krakowskich Szkół Ponadgimnazjalnych. Nagroda ta została wręczona Przewodniczącemu Szkolnego Samorządu w czerwcu 2016 r.

Rok szkolny 2016/17 był też czasem podsumowania dwudziestoletniej współpracy z Gymnasium St.Katharinen w Oppenheim (Niemcy). To długoletnie osiągnięcie było dziełem pań: Amalii Mazurkiewicz i Marii Madej.

W tym też czasie uczniowie pod kierownictwem pani Bożeny Bućwińskiej uzyskali tytuł Szkoły Przyjaznej dla Sprawiedliwego Handlu. To wyróżnienie było pokłosiem projektu międzynarodowego społecznego w ramach Comenius.

Nowością w kwietniu 2017 roku były pierwsze igrzyska sportowe zorganizowane przez samorząd szkolny XIII LO i VIII LO w Krakowie.

Rok szkolny 2017/18 rozpoczął się wyjątkowo. Nasza szkoła we wrześniu była gospodarzem pierwszego Ogólnopolskiego Spotkania Nauczycieli Języka Włoskiego. Konferencja odbyła się pod kierownictwem naszych italianistek Małgorzaty Tejchman i Edyty Nawrot-Dudziewicz. Uzupełnieniem pracy nauczycieli języka włoskiego stały się liczne wymiany uczniów i udział w konkursach języka włoskiego na wszystkich szczeblach w naszym kraju.

Dodatkowo w październiku obchodziliśmy jubileusz 60-lecia. Uroczystości rocznicowe zaczęły się od spotkania absolwentów, emerytowanych i obecnych nauczycieli. W uroczystościach w Bazylice Najświętszego Serca Pana Jezusa i auli Akademi Ignatianum przy ulicy Kopernika brali też udział zaproszeni goście, między innymi z Klubu Szkół Westerplatte.

Następne lata przyniosły kontynuację projektów międzynarodowych, np.: „Podróż do źródeł motywacji”, wizyty uczniów i nauczycieli ze szkół partnerskich. Wielu naszych uczniów odnosiło sukcesy w konkursach przedmiotowych i zawodach sportowych. Ważnym uzupełnienie życia szkolonego są lekcje muzealne, uroczystości szkolne i inne zajęcia pozalekcyjne.

Niestety marzec 2020 roku przyniósł nam „rewolucyjną zmianę”. W związku z zaleceniami przeciwdziałania rozpowszechniania się wirusa SARS-COC-2 szkoła przeszła w stan pracy zdalnej. Sytuacja ta z niewielkimi przerwami trwała do końca maja 2021 roku.

Nasza szkoła w ostatnim okresie pięciu lat przeszła modernizację budynku. Przykładem może być bieżące wyposażanie sal w nowy sprzęt komputerowy, zakup mebli czy remonty sal. Dzięki temu ocieplono szkołę, dokonano izolacji piwnicy, zmieniono instalację wodną, kanalizacyjną czy centralnego ogrzewania. Wymieniono szafki dla uczniów, pozyskano dwie sale lekcyjne, przebudowano pomieszczenia w przyziemiu, dostosowując do potrzeb pedagogów – nowy pokój nauczycielski, zaplecze socjalne i nowa siłownia. W planach inwestycyjnych jest przystosowanie budynku do potrzeb osób niepełnosprawnych, poprzez montaż windy. Na bieżąco pielęgnowana jest zieleń wokół szkoły.

opracował mgr Tomasz Starachowski – nauczyciel historii XIII LO

Stanisław Jórasz
Stanisław Jórasz1986 - 2007

Kierowanie XIII LO rozpoczął od rozszerzenie działalności językowej Szkoły. Powstały klasy z językami obcymi – z j. angielskim (1986/87), niemieckim (1991/92), a nawet japońskim (1995/96), który wprowadzono jako drugi do wyboru. W roku szk. 1997/98 uczniowie jako pierwsi w Polsce zdawali z niego maturę. W latach dziewięćdziesiątych młodzież Liceum mogła doskonalić swoje umiejętności w klasach o wielu profilach np. matematyczno – fizycznym, który został przekształcony w matematyczno – informatyczny pod kierunkiem dr Janusza Ruchela z krakowskiej AGH (1996/97). Utworzono również dwie pracownie komputerowe. W latach 1995 – 1999 polonista mgr Włodzimierz Japołł prowadził klasę o profilu aktorskim. Powstała również klasa z autorskim programem nauczania historii regionalnej zorientowana na poznawanie dziejów Krakowa pod kierunkiem mgr A. Masiewicza (1997 – 2001).

Dyrektor Jórasz sprzyja wielu ciekawym inicjatywom.

Od 2001r. Szkoła angażuje się w program Comenius, który pilotowany jest przez prof. prof. Marię Madej i Małgorzatę Kuleszę. W jego ramach realizowany jest projekt Lotus we współpracy ze szkołami z Francji, Włoch, Cypru Niemiec oraz Rumunii.

Od wielu lat organizowane są wymiany zagraniczne. W październiku 1990 r. młodzież wyjechała do Kijowa. Częste są wymiany z Włochami i Niemcami. Na trasach wyjazdów znalazły się również Holandia – od 1990 (Lingen, Waalwijk), Niemcy, Francja i Dania.

Szkoła stale zmieniała swój wygląd . Dyrektor Jórasz, Rada Pedagogiczna pragną, aby młodzież uczyła się w nowoczesnej szkole na miarę XXI wieku. Dlatego ciągle poprawia się warunki kształcenia i wychowania. W 1997 zostały wymienione podłogi na korytarzu parteru, położono płytki ceramiczne, przeprowadzono generalny remont sanitariatów na parterze. Utworzono i otwarto siłownię (1998/99). Zmodernizowano sale lekcyjne – wyposażono je w nowe meble, sprzęt audiowizualny, elektroniczny mikroskop, zegary (1999-2005). Udoskonalono pracownie przedmiotowe, wymieniając przestarzałe wyposażenie i sprzęt dydaktyczny. Dzisiaj możemy być dumni z dwóch pracowni biologicznych, polonistycznej, komunikacyjnej, trzech języka angielskiego, języka włoskiego i sali gimnastycznej (1999-2004). Wybudowano także aulę (1995). Wszystkie sale są na bieżąco unowocześniane i doposażane.

Zmienia się także otoczenie szkoły. Wokół jest bardzo zielono, ciągle dosadzane są nowe rośliny. Zmodernizowano też przyszkolny parking, zainstalowano automatycznie otwieraną bramę (2000r.). na zewnętrzny wizerunek szkoły bardzo duży wpływ miała wymiana stolarki okiennej w całym budynku (2003-2005) oraz wymiana bramy wejściowej do szkoły (2005 r.). Te działania sprawiają, że sama młodzież czuje się odpowiedzialna za wygląd szkoły. Dlatego z inicjatywy i przy współudziale rodziców i uczniów organizowane są konkursy na najpiękniejszą salę lekcyjną. Wszyscy włączają się w prace remontowe np. malowanie, kładzenie wykładziny, wyposażenie (1995-1997).

Dyrektor nie tylko sprzyja działaniom modernizacyjnym, ale osobiście angażuje się w zdobywanie na ten cel środków, także pozabudżetowych oraz pozyskiwanie wykonawców. Szczególną zasługą dyrektora Jórasza jest umiejętność, wręcz dar pozyskiwania do współpracy rodziców. Najlepszym dowodem jest wieloletnia, nawet po upływie kadencji i ukończeniu przez dziecko (dzieci) XIII LO, działalność przewodniczących Rady Rodziców na rzecz Liceum, a także utworzenie „Stowarzyszenia 13”. Uzyskaną od rodziców pomoc trudno przecenić, także w sprawie bezpieczeństwa uczniów. A w XIII Liceum Ogólnokształcącym uczniowie mogą czuć się bezpiecznie nie tylko za sprawą zainstalowanych kamer i zatrudnienia ochrony, ale także dzięki temu, że zawsze mogą liczyć na pomoc i wsparcie dyrekcji, grona pedagogicznego i pedagogów szkolnych.

opracował mgr Andrzej Masiewicz – nauczyciel historii XIII LO

Edward Serwa
Edward Serwa1982 - 1986

Liceum nadal cieszy się dobrą opinią wśród szkół krakowskich. Dyrektor kontynuuje pracę swych poprzedników.

Bernard Strudmidło
Bernard Strudmidło1971-1982

Jeszcze w trakcie budowy obiektu przy ul. Sądowej nadzorował prace wykończeniowe, wprowadzał i dopilnował wykonania szeregu korekt, które umożliwiły sensowne wykorzystanie przestrzeni Szkoły. Dzięki temu szybko oddano do użytku siedem pracowni oraz bibliotekę.

11 X 1970 rozpoczęto naukę w nowym gmachu. Początkowo Szkoła funkcjonowała jako XVI LO; kadra i większość uczniów pochodziła z VIII LO. Po połączeniu z XIII LO w 1971r. Dyrektor podjął skuteczne działania zmierzające do integracji młodzieży z dwóch szkół o różnych profilach i grona pedagogicznego: w większości doświadczonych profesorów z XIII LO z ul. Bohaterów Westerplatte z młodszymi, którzy przybyli głównie z VIII LO. Nawiązał także i podtrzymywał ścisłe kontakty z wyższymi uczelniami Krakowa, co zaowocowało utrzymaniem wysokiego poziomu pracy dydaktycznej Liceum.11 X 1970 rozpoczęto naukę w nowym gmachu. Początkowo Szkoła funkcjonowała jako XVI LO; kadra i większość uczniów pochodziła z VIII LO. Po połączeniu z XIII LO w 1971r. Dyrektor podjął skuteczne działania zmierzające do integracji młodzieży z dwóch szkół o różnych profilach i grona pedagogicznego: w większości doświadczonych profesorów z XIII LO z ul. Bohaterów Westerplatte z młodszymi, którzy przybyli głównie z VIII LO. Nawiązał także i podtrzymywał ścisłe kontakty z wyższymi uczelniami Krakowa, co zaowocowało utrzymaniem wysokiego poziomu pracy dydaktycznej Liceum.

Wizytówką Szkoły była utworzona, najnowocześniejsza w Krakowie, pracownia do nauki języków obcych z kabinami i pulpitami audialnymi. W roku szk. 1973/74 rozpoczęła działalność klasa o profilu biologiczno – chemicznym. Dwa lata później (w roku szk.1976/77) utworzono klasę o profilu matematyczno – fizycznym. Od roku szk. 1979/80 zaczęła funkcjonować klasa z językiem włoskim (pierwsza w Polsce), a już od 1981 r. współpracowano ze szkołami w Italii, czego efektem były liczne wymiany. Organizowały je – od 1981r. – prof. Krystyna Juszkiewicz-Mydlarz, a od 1983r. prof. Małgorzata Tejchman. Dyrektor Strumidło utrzymywał też bardzo dobre kontakty z zakładami opiekuńczymi i innymi instytucjami, dzięki czemu baza materialna Szkoły, wymagająca ustawicznej restauracji, wzbogacała się i modernizowała.

11 X 1970 rozpoczęto naukę w nowym gmachu. Początkowo Szkoła funkcjonowała jako XVI LO; kadra i większość uczniów pochodziła z VIII LO. Po połączeniu z XIII LO w 1971r. Dyrektor podjął skuteczne działania zmierzające do integracji młodzieży z dwóch szkół o różnych profilach i grona pedagogicznego: w większości doświadczonych profesorów z XIII LO z ul. Bohaterów Westerplatte z młodszymi, którzy przybyli głównie z VIII LO. Nawiązał także i podtrzymywał ścisłe kontakty z wyższymi uczelniami Krakowa, co zaowocowało utrzymaniem wysokiego poziomu pracy dydaktycznej Liceum.

Wizytówką Szkoły była utworzona, najnowocześniejsza w Krakowie, pracownia do nauki języków obcych z kabinami i pulpitami audialnymi. W roku szk. 1973/74 rozpoczęła działalność klasa o profilu biologiczno – chemicznym. Dwa lata później (w roku szk.1976/77) utworzono klasę o profilu matematyczno – fizycznym. Od roku szk. 1979/80 zaczęła funkcjonować klasa z językiem włoskim (pierwsza w Polsce), a już od 1981 r. współpracowano ze szkołami w Italii, czego efektem były liczne wymiany. Organizowały je – od 1981r. – prof. Krystyna Juszkiewicz-Mydlarz, a od 1983r. prof. Małgorzata Tejchman. Dyrektor Strumidło utrzymywał też bardzo dobre kontakty z zakładami opiekuńczymi i innymi instytucjami, dzięki czemu baza materialna Szkoły, wymagająca ustawicznej restauracji, wzbogacała się i modernizowała.

Od roku szk. 1970/71 w Liceum działały gabinety: lekarski i dentystyczny. Pracowała higienistka oraz pedagog szkolny mgr Krystyna Ligas, a następnie przez długie lata mgr Anna Weysenhoff. Zasługą Dyrektora było stworzenie dogodnych warunków działania kilku organizacjom młodzieżowym o różnym profilu, co sprawiało, że młodzież mogła rozwijać swoje zainteresowania: ZHP (szczep „Huragan”, którego opiekunami byli mgr Anna Weysenhoff i jej mąż dr Antoni Weysenhoff), PCK, TPPR, Koło Miłośników Krakowa. PTTK i inne. Współpracowano też z Kinem „Związkowiec”. Młodzież na bieżąco mogła śledzić dokonania polskich reżyserów z kręgu tzw. kina moralnego niepokoju. Dyrektor dbał o podtrzymywanie tradycji „Trzynastki”. Organizowano wycieczki klas pierwszych na Westerplatte, gdzie ponawiano ślubowanie. Kontynuowano stałe kontakty z Westerplatczykami. W roku szkolnym 1971/72 młodzież ufundowała mozaikę, która jest artystyczną wizją obrony Westerplatte. Została ona wykonana społecznie przez pracowników krakowskiej ASP. W latach 1981 – 1982 stworzono od podstaw Izbę Pamięci Narodowej poświęconą Westerplatczykom. Zgromadzono wiele cennych eksponatów m.in. szablę komandora Dąbrowskiego, wiele unikalnych dokumentów po Westerplatczykach, a także mundur gen. Bernarda Stanisława Monda – dar od Rodziny Generała. W latach 1980 – 81 działała na terenie Szkoły bardzo silna Komisja Zakładowa „Solidarności” nauczycielskiej, której przewodniczyła mgr Wanda Żychowska – doświadczona polonistka. Dyrektor Strumidło był jednym z nielicznych szefów liceów w Krakowie, którzy czynnie i oficjalnie działali w strukturach NSZZ „Solidarność”. W ramach represji stanu wojennego internowano i usunięto z pracy mgr Annę Sierotwińską – Rewicką. Tak surowa kara dotknęła nielicznych nauczycieli w Polsce zaangażowanych w opozycyjną działalność solidarnościową. Również młodzież angażowała się w działalność konspiracyjną podczas stanu wojennego – w podziemną akcję ulotkową. Dzięki zaangażowaniu mgr Anny Młyńskiej, która interweniowała w Kuratorium Oświaty, nie doszło do rozwiązania jej klasy i relegowania uczniów ze Szkoły w początkach stanu wojennego.

Dyrektor i jego zastępczyni mgr Kazimiera Dorotowa zostali w trybie natychmiastowym zwolnieni z zajmowanych stanowisk, bowiem „utracili zdolność kierowania procesem dydaktyczno-wychowawczym” – jak podano w tekście zwolnienia jako powód.

Dyrektor i jego zastępczyni mgr Kazimiera Dorotowa zostali w trybie natychmiastowym zwolnieni z zajmowanych stanowisk, bowiem „utracili zdolność kierowania procesem dydaktyczno-wychowawczym” – jak podano w tekście zwolnienia jako powód.

Lata 1970 – 82 to też czas rozbudowy gmachu Szkoły; trwały prace nad wybudowaniem sali gimnastycznej i basenu zakończone sukcesem – pomimo braku dostatecznej ilości środków. Pomagali w tej inwestycji uczniowie, rodzice, pracując społecznie oraz prasa, radio i TV. Zmieniało się również otoczenie Szkoły – z inicjatywy Dyrektora, jego osobistym staraniem powstały zieleńce, rabaty kwiatowe (róże!), posadzono drzewa.Liceum nadal cieszy się dobrą opinią wśród szkół krakowskich. Dyrektor kontynuuje pracę swych poprzedników.

opracował mgr Andrzej Masiewicz – nauczyciel historii XIII LO

Wiesław Polmiński
Wiesław Polmiński1970-1971

W tym czasie kontynuowana jest praca dydaktyczno-wychowawcza Szkoły.

Andrzej Schabowski
Andrzej Schabowski 1957-1970

Był organizatorem Szkoły w pałacyku przy ul. Bohaterów Westerplatte i jednocześnie jej dyrektorem w latach 1957-71. To wówczas otrzymała ona imię Bohaterów Westerplatte i sztandar (uroczystości 9 V 1965).

Młodzież wielokrotnie spotykała się z Westerplatczykami, szczególnie często odwiedzał Szkołę por. Leon Pająk. Kadrę nauczycielską stanowili doświadczeni nauczyciele i zdolni absolwenci krakowskich uczelni, których dyrektor sam szukał jeszcze w czasie studiów. Nie dziwi zatem wprowadzanie nowatorskich pomysłów dydaktycznych dotyczących nauki np. języka angielskiego – już w połowie lat sześćdziesiątych organizowano wędrowne obozy językowe po Beskidach z udziałem Anglików i studentów filologu angielskiej. Organizowano wieczorki angielskie, w czasie których wystawiano scenki w oparciu o literaturę anglojęzyczną.