W dniach 15-17 września 2024 roku w Zakopanem odbyła się konferencja „Standardy jakości Erasmusa w praktyce szkolnej”. Wydarzenie zgromadziło przede wszystkim osoby odpowiedzialne za koordynację projektów w ramach programu Erasmus+, w tym Joannę Szczechowicz i Grzegorza Nowakowskiego z XIII LO w Krakowie, którzy aktywnie uczestniczyli w sesjach tematycznych.
Konferencja była znakomitą okazją do zgłębienia zasad realizacji projektów Erasmus+ zgodnie ze Standardami Jakości Erasmusa przyjętymi przez Komisję Europejską. Program wydarzenia pokrył się z jednym z celów akredytacji Erasmus+ w XIII LO – rozwijaniem kompetencji społecznych i obywatelskich oraz promowaniem aktywnej postawy obywatelskiej.
W trakcie konferencji omówiono wiele istotnych zagadnień, w tym:
- przygotowanie do mobilności oraz wsparcie uczestników projektów realizowanych w ramach akcji 1.,
- rola organizacji pośredniczących w projektach realizowanych w ramach akcji 1.,
- prawo oświatowe a organizacja mobilności indywidualnych,
- edukacja holistyczna i cyfrowa
- obowiązki beneficjentów związane z działaniami informacyjno-promocyjnymi w projekcie,
- strategia na rzecz rozwoju mobilności „EUROPE ON THE MOVE”,
- uznawalność efektów kształcenia uczniów szkół ponadpodstawowych w toku mobilności edukacyjnych,
- proces rekrutacji uczestników do projektów mobilności,
- sztuczna Inteligencja – zagrożenie i możliwości w procesie edukacyjnym.
Ważnym punktem programu była prezentacja dr. Jędrzeja Witkowskiego z Fundacji Centrum Edukacji Obywatelskiej, który przedstawił projekt nowej podstawy programowej Edukacji Obywatelskiej. W 2026 r. edukacja ta obejmie 3 godziny w cyklu licealnym, z większym naciskiem na media i weryfikację informacji.
Wydarzenie wzbogaciło uczestników o cenną wiedzę oraz stworzyło przestrzeń do wymiany doświadczeń. Dodatkowo, specjalny moduł dotyczący grywalizacji w edukacji obywatelskiej i zarządzaniu projektami pozwolił na poznanie innowacyjnych metod angażowania uczniów w procesy edukacyjne. Konferencja była ważnym krokiem w kierunku dalszego rozwoju projektów mobilności oraz propagowania aktywnej postawy obywatelskiej w ramach działań szkolnych.
———–


